Rychlé auto

katalog aut

Zapomenutá legenda – Fiat Marea

Napsal martinek • Pro 27th, 2011 • Rubrika: Fiat

Fiat Marea byl ve své době inovativním modelem, který dokázal zaujmout. Patřil do nižší střední třídy a je následovníkem modelů Bravo a Brava. Vyráběl se jako sedan a kombi v letech 1996-2007 (posledních 5 let pouze v Brazílii – předtím v rodné Itálii).

Karosářské varianty

Nástupcem modelu Marea (konkrétně karosářské verze sedan) se stal Fiat Linea. Verze kombi (nazvaná jako Weekend) bylo po letech drasticky modernizována a stal se z ní Fiat Stilo Multivagon. V roce 1998 prošly oba původní modely modernizací, která se projevila především v interiéru.

Kombi verze (tedy Weekend) dostala do vínku užitečný sklopný zadní nárazník. Ten řidič ocenil v případě, že potřeboval pohodlně naložit náklad do zavazadlového prostoru – díky sklopnému nárazníku se snížila nákladová hrana.

Design

Čistý design Fiatu Marea učaroval mnohým řidičům, kteří toužili po líbivém automobilu, za který se nemusí stydět. Téměř jednolitá karoserie vozu navozuje elegantnost, kterou jsou Italské vozy tak proslulé.

Přední jednoduchá maska ukrývala úzkou linii světlometů s čirou optikou a sací otvor s ještě starým znakem automobilky Fiat (čtyři horizontálně příčně vedené chromované linky na černém pozadí). V dolní části nárazníku byly umístěny kulaté denní světlomety.

Záď vozu působila smyslným dojmem – samé obliny. Víko od zavazadelníku mělo na svém povrchu dva výrazné prolisy, které umocňovaly právě baculatost zadní části vozu. Sdružené svítilny zasahovaly z boku vozu až na víko zavazadlového prostoru.

V době výroby Fiatu Marea byly ještě moderní plastové ochranné lišty (jež mají i dnes praktické odůvodnění). Proto je můžeme najít jak na předním nárazníku, tak na boku vozu (zde zabraňovaly otlučení dveří při jejich otevření). Záď vozu a ani prahy dveří nebyly ochuzeny o plastové dekory.

K bočnímu profilu vozu se nedá říci mnoho slov – klasicky střižený sedan, který vhodně využívá tří-prostorové karoserie. Za zmínku možná stojí plynulé pokračování kapoty do A sloupku a také robustnost C sloupku u verze sedan. Marea se vyráběla už v době, kdy do módy přišly ztmavené B sloupky, jež vozu dodávaly na domnělé vzdušnosti a eleganci.

Motory

Fiat Marea byl v průběhu let nabízen s mnoha motory. V široké paletě motorizací se vystřídalo 11 různých pohonů. Jednalo se o 5 zážehových, 5 turbodieselových agregátů a 1 netradiční BiPower pohonnou jednotkou.

Nejsilnějším benzínovým motorem v nabídce byl pětiválec o objemu 2,0 litru pracující s 20ventilovou technikou a podporovaný turbodmychadlem. Vrcholným výkonem bylo 182 koní. Naftovým agregátem s nejvyšším výkonem byl opět pětiválec. Tentokrát však o objemu 2,4 litru a technikou přímého vstřikování nafty pomocí Common Railu – motor dokázal vyprodukovat maximálně 130 koní.

Nejzajímavější motor v nabídce byl nazván BiPower (dvojitá síla). Jednalo se o „šestnácti-stovku“, která dokázala spalovat benzín a zemní plyn. Na dobu Fiatu Marea se jednalo o inovativní motor, který v mnohém předběhl svou dobu.



Štítky: , , ,

martinek je
Email na autora | Všechny články od martinek

Comments are closed.