Trpaslík do města – Citroen Saxo
Napsal martinek • Pro 27th, 2011 • Rubrika: CitroenCitroen Saxo nebyl nikdy žádným krasavcem. A to ani v roce svého představení – 1996. Vždy se jednalo o malého „prcka“, který oslňoval řidiče svou praktičností a nízkou pořizovací cenou. A u toho pouze zůstalo. Saxo se vyrábělo do roku 2003 – poté bylo nahrazeno malými vozy C2 a C3. Dnes je oblíbeným vozem pro začínající řidiče, jež nemají moc velké nároky, nebo pro seniory, kterým vyhovuje jeho jednoduchá ovladatelnost a kompaktní rozměry.
Modernizace
Saxo dostalo i modernizaci – naštěstí zachovala jeho původní záměr – jezdit především ve městě. Právě pro městský život byl přímo stvořený – malé rozměry, nízká spotřeba a praktický interiér. Citroen Saxo se vyráběl jako 3- nebo 5-dveřový hatchback. Nastupování do třídveřové varianty bylo sice obtížnější, ale menší rozměry vozu rozhodně slušely, takže leckdo dal přednost právě této verzi. Můžete koupit nové auto nebo zkusit zabavený leasing.
Nová verze dostala zakulacenější design, kulaté světlomety, chromovaný přední gril a ztmavený B sloupek, který přidal vozu na eleganci. Ano Saxo bylo ve své době elegantní – když ho budeme porovnávat jen s vozy jeho segmentu (nižší třída).
Při řízení Saxa jsem musel ocenit jeho lehkost (vážilo pouze 830 kilogramů). Ta se však ztratila při plném obsazení (pasažér i na zadních sedadlech) a z jinak čiperného vozu se stala pojízdná kakofonie. Od té doby jsme jezdili ve voze jen my dva na předních sedadlech.
Interiér
Zadní řada sedadel (jestli se jim tak dalo říkat) byla určena pro nákup – když se tedy nevešel do štědrého kufru. O co více bylo omezeno sezení na zadních sedadlech, o to více bylo místa v zavazadlovém prostoru – 280 litrový zavazadelník – ve voze rozměrů Saxa to bylo neuvěřitelné. S dnešními vozy se to samozřejmě nedá srovnávat, ale pro tehdejší poměry to bylo dostačující – pokud jste nechtěli stěhovat almaru po babičce.
Interiér vozu sice nebyl nijak krásný (velké množství plastů), ale rozhodně byl praktický! Množství odkládacích ploch jsme snad ani jednou nikdy plně neobsadili.
Motory
Za svou dobu působení na světových trzích vystřídalo Saxo poměrně dost motorů. Pod kapotou jste tak mohli mít jak maličké litrové agregáty, tak nejsilnější motor 1.6 VTS s 87 kW (dodáván do vozů pouze v letech 1996−2004). Nejslabší pohonnou jednotkou v nabídce byl litrový motor o výkonu 33 kW. Ocenili ho především městští řidiči, kteří nepotřebovali velké množství koňských sil, a stačilo jim, že automobil jede!
Zabavený leasing je jednou z možností jak koupit levně Citroen Saxo.
Citroen Saxo sice nebyl velkým krasavcem, ale jeho kvalita tento neduh vyrovnala. Spoustu jeho řidičů si ho zamilovala pro jeho praktičnost, malé rozměry a také pro jeho životnost. Množství vozů vydrželo bez generálky po celou dobu svého života. Je tomu až s podivem, jelikož v autosalonech se francouzským vozům moc lichotivě neříká – jsou totiž známé svou netradiční konstrukcí, která mnohdy měla negativní vliv na životnost jednotlivých dílů.

martinek je
Email na autora | Všechny články od martinek