Opel Vectra – nepřekonatelný živel
Napsal martinek • Pro 27th, 2011 • Rubrika: OpelOpel Vectra byl tzv. „držák“. Skvělá životnost jak karoserie, tak motoru zapříčinila to, že Vectra se stala oblíbeným vozem mnoha generací. I v dnešních dnech je na silnicích spoustu těchto vozů a to přestože první generace Vectry byla vyrobena už v roce 1988. Od té doby tento model prošel několika modernizacemi – jednotlivé verze jsou označeny písmeny – A až C.
Opel Vectra byla vyráběna evropskou odnoží amerického General Motors a kvůli zvýšení prodejů v mimoevropských zemích byla technika i jméno vozu používáno pro značky jednotlivých zemí. Proto můžeme občas narazit na: Vauxhall Vectra, Holden Vectra, nebo dokonce Chevrolet Vectra.
Jednotlivé generace
První generace (typ A) se vyráběla v letech 1988-1995. Původně šlo o čistokrevný sedan, ale po zájmu řidičů šla do prodeje i verze liftback. V roce 1992 prošla Vectra modernizací – šlo spíše o technickou úpravu než vzhledovou.
Druhá generace (B) vyjížděla z výrobních linek od roku 1995 až do 2002. V témže roce se objevila i třetí karosářská verze – kombi. Opel tím vyšel vstříc mnoha řidičům, kteří požadovali prostorný a praktický vůz vycházející z jejich oblíbené „Vectry“.
Tato generace se vyznačovala čistým a elegantním designem. Nejvýraznějším prvkem vozu byla zpětná zrcátka, která plynule navazovala na kapotu.
Nejnovější generace (a zároveň poslední) se vyráběla od konce výroby předchozí verze až do roku 2008 – zde byla postarší Vectra nahrazena novým modelem – Insignií. Vectra typu C byla stále nabízena jako kombík, ten se však jmenoval Caravan.
Design
Celý vůz (poslední generace) vypadá jako vysochaný z jednoho kusu materiálu. Přední maska dostala chromované orámování, na které přímo navazují přední světlomety s čirou optikou. Ty mají vejčitý tvar, který vozu dodává na netradičnosti.
Zbytek vozu je poměrně konzervativní a nevyznačuje se žádnými designovými excesy. Za zmínku stojí pouze lehce zvýrazněné podběhy kol a dveřní prahy. Za designem stál tým kreativců kolem šéfdesignéra Wayna Cherryho.
Motory
Za dlouhou dobu, po kterou byla Vectra vyráběna, se pod její kapotou vystřídalo mnoho motorů. V nabídce Opelu byly jak benzínové, tak naftové agregáty. Nejoblíbenějším motorem byl bezesporu přeplňovaný „benziňák“ 2.0 L I4 DOHC.
Jeho vysoký výkon, tichý chod mu mohli konkurenti závidět. Bohužel se spotřebou paliva to nebylo tak slavné. Ti, kteří dávali přednost nízké spotřebě, si oblíbili nejvýkonnější naftový motor 1.7 L Turbodiesel.
Opel Vectra byl po mnoho let oblíbeným vozem mnoha řidičů. Jeho následovníkem je Insignia – ta za poslední roky posbírala mnoho ocenění (a to nejenom díky pokročilé bezpečnostní technice) a v prodejích si také nevede špatně. Že by se Opelu znovu podařila trefa do černého?

martinek je
Email na autora | Všechny články od martinek